Plitvice Lakes - Reisverslag uit Novi Zagreb, Kroatië van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu Plitvice Lakes - Reisverslag uit Novi Zagreb, Kroatië van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu

Plitvice Lakes

Blijf op de hoogte en volg Lieke

23 Juli 2014 | Kroatië, Novi Zagreb

Na een aantal dagen in Pula, Zadar en de bergen, ben ik doorgereisd naar een waterachtig gebied op twee uur afstand van Zagreb. Dit gebied heeft zo'n 80 watervallen en mooie meren. Het heet de Plitvice Lakes (uitspraak: Plitvitse). Als je op internet kijkt naar afbeeldingen van Croatia zie je gegarandeerd op de eerst rij afbeeldingen van deze helder groen/blauwe wateren. Het is een van de mooiste stukken natuur die Croatia heeft.

Over het algemeen ben ik niet zo van de toeristenbestemmingen, maar deze hele vakantie is het al niet echt gelukt om het massatoerisme te ontwijken. Dit mag ook ik dus niet missen. ;)
Gelukkig regende het in de ochtend (toen we in de bus zaten) en daardoor was het erg rustig in het park toen ik aankwam.

De watervallen zijn op te splitsen in een bovenste en onderste groep. Vanaf de entree (halverwege het gebergte) ga je met een bus naar de bovenste watervallen. Via ontzettend leuke houten paden loop je tussen de watervallen en meren door. De route is zo'n 18km. Je kunt ook verkorte routes kiezen maar ik nam de volledige rit; ongeveer 5uur lopen. Regenjas aan en de rest van m'n backpack in een hotel in de buurt gedropt. Met mijn fototoestel en een fles water in mijn tas nam ik een bus naar de bovenste watervallen.

Onvoorstelbaar HOE mooi het water hier is! Het lijkt net of ze een blauw/groene kleurstof in het water hebben geknikkerd. Hier in Croatia zeggen de mensen dat de kleur komt van de weerspiegeling van de lucht en de bladeren van de bomen... Ik ga maar niet in discussie, maar zo veel als ik kan herinneren van mijn biologielessen komt het door bepaalde mineralen in het water? (Pap, jij weet vast wel hoe dit zit? :D )

In de miezerige regen begon ik aan de afdaling die de komende uren zouden voortduren. Sommige mensen waren het na zo'n 10 watervallen wel beu.. Ik heb echter de hele dag met open mond van verbazing naar het water gekeken. Ik liep werkelijk door het paradijs! Knalgroene bomen en struiken die midden in het schitterende water leven waar je met mooie houten bruggen overheen loopt. De gehele route (de volledige 18km) was een pad van houten balken.

Met veel enthousiasme liep ik het pad en heb ik geprobeerd deze omgeving mooi op de foto te zetten; wat overigens niet erg moeilijk is. ;)

Na zo'n 2 uur nam ik de boot naar de lage watervallen. Je moet je voorstellen dat je eigenlijk van het topje van een gebergte naar beneden loopt. Je loopt letterlijk met het water naar beneden. Het laagste gedeelte is een stuk dieper en dus ook NOG blauwer. Ik begon bijna te twijfelen aan de echtheid van dit nationaal park.

Toen ik na zo'n 5 uur beneden aankwam nam ik weer een bus die me naar het startpunt bracht, halverwege het gebergte. Hier nam ik vervolgens de bus naar Zagreb. Die avond kwam ik ontzettend laat aan in het hostel. Ik heb mijn avondeten overgeslagen en ben vrijwel direct mijn bedje in gedoken (nadat ik mijn broertje gefeliciteerd heb met zijn verjaardag) waar ik vervolgens mijn foto's checkte omdat ik nog steeds niet genoeg van het mooie water gezien had..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 66053

Voorgaande reizen:

04 November 2016 - 02 December 2016

Sri Lanka & de Malediven

17 April 2016 - 01 Mei 2016

Cuba

16 Maart 2015 - 12 April 2015

Peru & Bolivia

14 Juli 2014 - 24 Juli 2014

Croatia

20 Augustus 2013 - 01 September 2013

Marokko

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Ghana

Landen bezocht: