Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Lieke

27 Maart 2015 | Peru, Machu Picchu

Met een zaklamp loop ik voorop de pikdonkere bergen van de Andes in. Ik probeer de rest een beetje bij te schijnen. Het is stil, op het puffen en kreunen van mijn groep Salkantaytrekkers na. De stenen trappen richting MachuPicchu-stad zijn ongelofelijk stijl. Daarbij is het nog erg vroeg; de wekker ging om 3.45u.
Langzaam wordt het lichter, krekels hoor je overal en de vogels beginnen ook te fluiten. Ik kijk af en toe goed om me heen om te zien of ik al ruïnes kan bekennen in de bergen om mij heen. Enkel de duistere schaduwen van bergen en optrekkende mist is zichtbaar. Daardoor wordt bij iedereen de spanning langzaam maar zeker opgebouwd.

Onze spieren doen zeer. We hebben al 4 dagen van flinke uren hiken erop zitten en dit is de laatste uitdaging; 1,5 uur de trappen van de Inca-trail beklimmen met als eindpunt de ruïnes van de heilige Inca-stad Machu Picchu.

Er zijn veel mensen vroeg opgestaan deze ochtend. We moeten verschillende malen onze paspoorten en onze tickets laten zien. Dan ineens zijn we er. Het begint echt licht te worden en ik heb mijn zaklamp niet meer nodig. Er wordt een stempel gezet op onze ticket en we mogen Machu Picchu-stad in!

100 keer op foto's gezien. 100 keren gehoord van reizigers hoe zij deze oude verlaten stad ervaren hebben, en dan sta je er 'ineens' zelf. Ik had het idee dat Machu Picchu een 'hipe' was; ZO geweldig zou het allemaal niet zijn. Nuchter ben ik de afgelopen dagen richting deze onbereikbare bezienswaardigheid gelopen. Niets, lieve mensen, niets is minder waar; Machu Picchu hoort bij uitstek bij de 7 grootste wereldwonderen!!

Mijn mond viel open. Je staat midden in de jungle; ruige begroeiing, rare beesten, vochtige lucht. Stijle bergen van boven de 3500m om je heen en daartussen dalen die de 2500m net halen. Je moet je voorstellen dat je niet alleen voor je kijkt (zoals in NL) maar omhoog, omlaag.. Het is een soort extra dementie. En dan is er nog niets verteld over de geuren van de jungle, de geluiden etc. Om ook maar niet te beginnen over de geschiedenis en de cultuur en intelligentie van de Inca's. ;)

Machu Picchu is gebouwd rond onze middeleeuwen door indianen. Zij hebben deze plek uitgekozen omdat deze;
- Strategisch gezien veilig was. Tussen hoge bergen en zelf ook liggend op een vrij hoge piek.
- De astrologie klopt. Hoge steden betekenen veel zonuren. Daarbij ligt Machu Picchu tussen 3 gigantische bergen op korte afstand van elkaar en dat is erg speciaal.
- De twee bergen waartussen Machu Picchu ligt, liggen precies in het Noorden en Zuiden; Machu Picchu ("oude hoge machtige berg") en Wayne Picchu ("jonge berg").

Rond 1870 vielen de Spanjaarden Peru binnen en verwoestte de Inca-cultuur. De architecten, die in Machu Picchu woonden, zijn massaal gevlucht. Hierna heeft niemand meer iets over deze stad gehoord. Tot begin 1900 wist niemand van de 100-en paden die door de jungle liepen en van de stad, die inmiddels snel in verval viel.
In 1911 kwam een Duitser naar het gebied rondom Machu Picchu. De Peruaanse regering had hierom gevraagd, ze wilde de oude ruïnes in kaart brengen.. Destijds is Machu Picchu in kaart gebracht, maar de waarde werd niet ingeschat van deze stad. Later in deze eeuw werd door een andere Duitse professor Machu Picchu herontdekt. Deze wist wél de bijzondere stad bekendheid te geven en sinds dien is er veel onderzoek gedaan + het toerisme gigantisch gestegen.

Er heerst een bijzondere energie in Machu Picchu. Ookal is het duur en is het moeilijk om deze stad te bereiken; het is de moeite waard. Zeker als je open staat voor de Inca-cultuur, die goden als Zon, Maan, Sterren, Bergen en andere natuurelementen eren.

Ik kan nog minstens 20 dingen noemen waaruit blijkt hoe slim de Inca's waren rond de 14e eeuw. Dingen als waterleidingen etc. (ze hebben me echt meerdere malen verbaasd!) Onvoorstelbaar hoeveel deze mensen snapte van de natuur.

Machu Picchu: een dikke aanrader!

• 29 Maart 2015 - 21:56

Johan:

hoi Lieke, wat kun jij mooi en beeldend schrijven!
    Wanneer verschijnt je eerste boek?
    Geniet maar verder,
    Groetjes Johan en Margriet x

• 30 Maart 2015 - 12:17

Eva:

Hoi Lieke
    wat een heerlijke verhalen! Laat er meer van komen..
    Liefs Eva