Wat een geweldig vakantieland! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu Wat een geweldig vakantieland! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu

Wat een geweldig vakantieland!

Blijf op de hoogte en volg Lieke

06 November 2016 | Sri Lanka, Sri Lanka

De mensen
Al bij aankomst in Colombo merken we dat we van harte welkom zijn in Sri Lanka. De mensen zijn heel aardig en helpen je met alle plezier zonder daar direct iets voor terug te willen (zoals oa in Cuba). Er wordt veel gelachen en iedereen doet zijn best zich verstaanbaar te maken in het Engels.

De kledij verschilt heel erg. Dames zijn over het algemeen heel mooi gekleed in gekleurde strakke jurken met een lap stof over één schouder. Sommigen zijn echter ook heel westers gekleed. Ook zie je een combinatie van beiden veel. Ze zijn allen mooi opgemaakt en dragen lippenstift. Hier en daar loopt een monnik voorbij in mooie oranje gewaden.

We lijken een bijzonderheid in Colombo. En dat klopt misschien ook wel want zoveel reizigers zien we niet. De mensen kijken ons ALLEMAAL aan. Wij doen hetzelfde dus dat is prima. En wanneer de blikken elkaar kruisen beginnen we over het algemeen beiden te lachen. Als we later op de dag in Anuradhapura over een plaatselijke markt lopen, stoppen alle aankopen ter plekke om ons als 'blanke' te aanschouwen.
Wanneer we naar het toilet willen, blijkt er een speciaal toilet voor 'vreemdelingen' te zijn. Voor ons dus. Er wordt ons door een breed glimlachende aardige man een sleutel gegeven waarmee we toegang hebben tot dit toilet. Beetje gek voelt het natuurlijk wel! Maar we voelen ons deze dag direct welkom en veilig.

De trein
Vanuit Colombo namen we de trein naar Anuradhapura vandaag. Dan zien we pas wat voor mooi land Sri Lanka eigenlijk is!
De trein hobbelt met langzame snelheid over het spoor. Een stuk van 200km doorkruisen duurt dan ook ruim 6 uur. Snel genoeg om vandaag ergens te komen, langzaam genoeg om bij te slapen en uit het raam te hangen om een eerste indruk van het land te krijgen. :-)
Dat laatste doen de Sri Lankanen ook massaal: ze hangen uit de deuren tijdens het rijden (die staan de hele reis open) of hangen met het hoofd uit het raam. Het heeft een leuke uitstraling. Wel even oppassen wanneer de trein over de brug moet, want dan past het allemaal net.

We zitten in een echt bommeltreintje: hij stopt overal en bommelen doen we zeker.
Het ijzer (waaruit de trein in zijn volledigheid bestaat) rammelt, klapt en slaat voortdurend tegen elkaar. Hierdoor lijkt de trein bijna uit elkaar te vallen. Verder is het spoor niet altijd even goed op elkaar aangesloten. Hierdoor lijkt de trein soms bijna te ontsporen. Maar met een snelheid van zo'n 40km per uur schiet hij weer snel goed en blijkt dit een prima vervoersmiddel te zijn!

Onderweg zien we veel mensen op het land werken: met de hand of met een duw-traktor-ploeg. Veel bedrijvigheid! Weinig kippen, veel koeien. Eekhoorns, leguanen, hele mooie vogels! En bij aankomst in Anuradhapura: apen!

Boeddha
In de avond krijgen we van onze hosteleigenaar een lesje geschiedenis over Sri Lanka en een lesje godsdienst (boeddhisme en hindoeïsme). Daarna gaan we slapen en kruipt de jungle langzaam de kamer in (lang leve de klamboe).
Welcome in Sri Lanka!

• 06 November 2016 - 07:06

Carlijn:

Tof dames mooi begin van de reis dus!

• 06 November 2016 - 07:06

Carlijn:

Tof dames mooi begin van de reis dus!

• 06 November 2016 - 07:10

Willemijn:

Klinkt super goed! Heel veel plezier daar nog :)