Het Mekka van de Boeddhisten - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu Het Mekka van de Boeddhisten - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu

Het Mekka van de Boeddhisten

Blijf op de hoogte en volg Lieke

23 November 2016 | Sri Lanka, Kandy

Onze reisroute vervolgde zich verder naar het zuiden: de stad Kandy. Een zeer centraal gelegen stad op het eiland. Hier komen Alicia en ik voor het eerst in contact met heeeel veeeel toeristen...
In Kandy bevind zich Dalada Waligawa: de Tempel van de Tand van Boeddha. Of zoals dit gezien wordt: het mekka van de Boeddhisten.
Sri Lanka heeft de langste boeddhistische traditie op aarde. In India en andere Aziatische landen zijn de rituelen en tradities in de loop van de jaren gemoderniseerd maar Sri Lanka behield haar oorspronkelijke vorm (men noemt dit Theravada: 'het kleine vaartuig'). Als er dan zoiets als een 'mekka' voor het Boeddhisme in Sri Lanka is, dan willen we die niet missen. (Net als dus blijkbaar alle andere toeristen.)

Verschillende verhalen doen zich de ronde over hoe een van de tanden van Boeddha in deze tempel beland is... maar dát er een tand van deze heilige man moet liggen, daarover bestaat in het Boeddhisme geen twijfel. Dat dit een zeer bijzondere plek is, voel je direct.

De tempel is mooi van buiten en heeft ontzettend veel details en versieringen van binnen. Uiteraard met enige kitch. ;) Naast de gebruikelijke Boeddhabeelden bevindt zich meestal een ring met rood, oranje, gele en groene neonlichtjes die oneindig knipperen. Daaromheen is plaats voor veel goud en olifantenslagtanden. Voor het altaar legt men zorgvuldig bloemen neer.) Wat zouden Singalezen onze kerken saai vinden!

Veel mensen bidden innig. Dat is zo mooi om te zien. Ze zijn niet meer bezig met wat er om hen heen gebeurt en ook niet met de toeristen die deze trekpleister bezoeken (want de Tempel ontploft van de toeristen!). Ze creëeren een moment en richten zich volledig op 'contact' met Boeddha.

De tand van Boeddha is er overigens niet te zien! Een replica ervan wordt ieder jaar eenmaal middels een processie door de stad gereden. De echte tand komt (met enig geluk) eens in de 7 jaar uit het gebouw. Maar we hebben een man ontmoet van in de 40 jaar oud, die de tand nog maar 1x gezien had. ;)

Voor toekomstige Sri Lanka -reizigers:
Alicia en ik sliepen in Olde Empire Hotel. Dit is een aanrader wat betreft prijs-locatie verhouding! Neem als dat kan een kamer op de 1e etage met balkon. Je kijkt uit op het plein met de Tempel van de Tand van Boeddha. Overnachten in Kandy is voor Sri Lankaanse begrippen prijzig en er is geen warm water.

• 26 November 2016 - 06:58

Carlijn:

Mooi verhaal meis, ben benieuwd naar het vervolg op de Maladiven!