Museum of Broken Relationships - Reisverslag uit Trg žrtava fašizma, Kroatië van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu Museum of Broken Relationships - Reisverslag uit Trg žrtava fašizma, Kroatië van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu

Museum of Broken Relationships

Blijf op de hoogte en volg Lieke

23 Juli 2014 | Kroatië, Trg žrtava fašizma

Zagreb is een mooie stad. Het heeft mooie gebouwen en een gezellig centrum. Veel galerijen en musea. Het is absoluut geen grote stad. Ik heb dan ook helemaal niet het idee in de hoofdstad van Croatia te zijn. De prijzen zijn hetzelfde als overal in Croatia en dat betekent dat alles net ietsje goedkoper is dan in NL. Toerisme is hier stukken minder dan in de steden die ik eerder bezocht heb. Maar laten we eerlijk zijn, als jij zou moeten kiezen tussen twee steden waarvan er eentje aan een helder blauwe zee ligt en waar het net een paar graden warmer is.., dan weet jij het ook wel toch?
Wat me hier in Zagreb ongelofelijk heeft aangegrepen zijn de zwervers. Het zijn niet de gebruikelijke mensen die aan je tafel komen bedelen om een paar centen als je net lekker een broodje aan het eten bent. Het zijn onopvallende oude vrouwtjes, met een of twee plastic tassen, oude kleren en een bruine verschrompelde huid. Ze lopen de grote groene afvalcontainers af; openen de plastic zakken die erin zitten en zoeken naar lege flessen waarvoor ze statiegeld kunnen krijgen. Het is echt verschrikkelijk om te zien! Verder hier in deze stad geen zwervers, weinig straatmuzikanten (wel enkele, maar die zijn ook werkelijk leuk om naar te kijken). Enkel hier in Croatia oude mensen die dakloos zijn. Ik kan het me niet voorstellen hoe het moet zijn om als kreupele oude vrouw zo aan mijn brood te moeten komen... Al vraag ik me ook wel eens af hoe ik in NL mijn oude dag ga beleven; met wat voor pensioen en hoe is de zorg in een verpleeghuis dan?

Ik slaap in een ontzettend leuk hostelletje. Het heeft goede bedden en ieder bed heeft zijn eigen grote opberglade onder het bed met zelfs een locker! Er is goede WiFi en een schone en goede badkamer. Toen ik aankwam op maandag rond een uur of 22.15 u, draaiden ze een film buiten die geprojecteerd werd op de witte muur van het gebouw van de buren. Iedereen lag op heerlijke banken die buiten stonden. Er werd pizza besteld en de puntjes werden uitgedeeld. Ik voelde me gelijk welkom! Ook gisterenavond werd er een film gedraaid. Goed sfeertje geeft dat; lekker languit op de bank in de open lucht met een koud Karlovacko (Croatisch bier). Deze smaken overigens erg goed en ze zijn alleen te koop vanaf halve liters.

Om dit verhaaltje niet te lang te maken zal ik de bezienswaardigheden verder kort houden;
- alles in Zagreb is prima te lopen. Je ziet dan ook het meeste van de mooie gebouwen en verdwalen is geen optie in dit kleine centum.
- een van de musea is mij door verschillende bronnen aangeraden "museum of broken relationships". Ik dacht zelf ook wel dat ik daaraan iets zou hebben. Niets is minder waar; slechts als je zelf nog nooit gedumpt geweest bent is het zinvol hier naartoe te gaan. Of als je geloofd in de prins op het witte paard, want dan wordt je namelijk snel van de droomwolk geholpen. Het is een opeenstapeling van voorwerpen die iets te maken hebben met het tragische liefdesleven van personen over de hele wereld. En wat je wel leert in dit museum is dat liefdesverdriet overal op de wereld hetzelfde wordt ervaren.

Nee erg vrolijk was ik vandaag niet na het verlies van een stukje tand, dit verschrikkelijk hopeloze museum en die oude zwervertjes. Vanavond maar eens een mooie romantische film om het goed te maken en morgen lekker weer naar m'n appartementje in NL (en de tandarts).

Ik kan vrijwel meteen mijn tas voor Tomorrowland weer pakken. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1372
Totaal aantal bezoekers 66103

Voorgaande reizen:

04 November 2016 - 02 December 2016

Sri Lanka & de Malediven

17 April 2016 - 01 Mei 2016

Cuba

16 Maart 2015 - 12 April 2015

Peru & Bolivia

14 Juli 2014 - 24 Juli 2014

Croatia

20 Augustus 2013 - 01 September 2013

Marokko

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Ghana

Landen bezocht: