De reiziger - Reisverslag uit Smirić, Kroatië van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu De reiziger - Reisverslag uit Smirić, Kroatië van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu

De reiziger

Blijf op de hoogte en volg Lieke

19 Juli 2014 | Kroatië, Smirić

Al in het vliegtuig maakte ik kennis met een vrouw en man uit Georgia (USA). Ik raakte met ze aan de praat zodra ik plaats had genomen naast hen in het vliegtuig. Eerst ging het gesprek over koetjes en kalfjes, maar al snel nam het gesprek een interessante wending. In Ierland runnen deze twee personen een instelling waar o.a. verpleegkundigen voor minstens 6 weken kunnen werken en cursussen kunnen volgen op verschillende gebieden. Erg interessant om zo'n optie aangeboden te krijgen! Al snel waren contactgegevens uitgewisseld. :)
Tijdens de rest van de rit bleven we praten over wereldproblemen, de doodstraf in Texas en het wapenbezit dat behoorlijk gebruikelijk is in Amerika.
Zodra het vliegtuig geland was, nam ik afscheid en liep naar de band voor m'n bagage. Daar ontmoette ik een jongeman uit Ierland met een fles Vodka 50% in z'n hand. Af en toe nam hij een flinke slok. Ik vroeg waar hij naartoe ging en voor ik het wist zat ik in de bus naast deze Ier op weg naar Zagreb.
Opnieuw een interessant gesprek, ditmaal over alcohol gebruik in Ierland (wat echt gigantisch is!) en over 'The redlight zone' in Amsterdam en de gebruikelijke vraag hoevaak ik al drugs gebuikt had in mijn leven. Typisch dat niemand geloofd dat ik nog nooit een joint gerookt heb.. 'But you're living in a country where it is legal!' Dat krijg je geen enkele man uitgelegd.

In Zagreb liep ik met m'n backpack in een uurtje naar het Youht hostel. Mijn rug deed al zeer, hoe ga ik de bergen overleven? Maar zo ver was het nog niet. In het hostel ontmoette ik een meisje uit Duitsland. Samen gingen we lekker dineren in de stad. We kwamen iit bij een restaurant dat totaal niet toeristisch was en wel heerlijk eten serveerde + de bediening was erg goed. De ober zong regelmatig vol overtuiging mee met de Croatische muziek die gedraaid werd. Overigens had die muziek wat weg van de muziek die gedraaid wordt tijdens de oktoberfeesten in Duitsland. We bespraken een heleboel: van Duitse voetbal tot de tweede wereld oorlog en het eerherstel van Duitsland. Maar ook over Landen die op dit moment onrustig zijn in de wereld (Irak, de Oekraïne, etc).

Na zo'n dag, waarin ik nog vrij weinig van Croatie gezien heb en mijn reis werkelijk nog maar net begonnen is, heb ik toch weer ontzettend veel over andere landen geleerd en besproken. Niks zo interessant aan een land als de mensen die er wonen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 66097

Voorgaande reizen:

04 November 2016 - 02 December 2016

Sri Lanka & de Malediven

17 April 2016 - 01 Mei 2016

Cuba

16 Maart 2015 - 12 April 2015

Peru & Bolivia

14 Juli 2014 - 24 Juli 2014

Croatia

20 Augustus 2013 - 01 September 2013

Marokko

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Ghana

Landen bezocht: