Straten van Havana - Reisverslag uit Habana, Cuba van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu Straten van Havana - Reisverslag uit Habana, Cuba van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu

Straten van Havana

Blijf op de hoogte en volg Lieke

23 April 2016 | Cuba, Habana

Hoi allemaal,

Na een week offline te zijn geweest is hier dan een eerste teken van leven! ;) (direct blijkt hoe onmisbaar we zijn met honderden berichten via whats app en andere social media, maar dat is ook wel weer leuk om allemaal te lezen :) )

Vorige week zondag werden Koen en ik naar Adam gebracht door mijn ouders. Eigenlijk zouden we vanaf Zaventem vliegen, maar deze werd (wat ons betreft terecht) geannuleerd op het laatste moment. :)
Vliegen van Adam dus! Een vliegveld dat we beiden inmiddels erg goed kennen. Allereerst vlogen we in 11 uur tijd naar Panama waar we een overstap van 1,5 uur hadden. "Dames en heren, bij aankomst in Panama zal het 34 graden zijn." Het vliegveld in Panama staat midden in een jungle, zo lijkt het. Overal zijn grote ramen waardoor je 360graden rond kunt kijken: bergen en bos, knal groen en ongerept. Erg mooi dus als je toch een tussenstop moet maken.
Vervolgens door naar Havana in nog eens 4 uur. Locale aankomsttijd 22.30u (NLse tijd 4.30u) en wederom ruim 30 graden.

Bij de douane werden foto's gemaakt. "Take picture" "No smiling!" Vervolgens maar de band voor onze bagage: wachten en wachten... Er kwam maar niets en op den duur stopte de band zelfs met draaien... Bleek de bagage van onze vlucht op de band van een totaal andere vliegmaatschappij beland te zijn. ;)

Hierna ging het snel; taxi was zo geregeld en binnen no time reden we door een museum van oude auto's en vervallen coloniale gebouwen: de straten van Havana. Uiteraard werd de volumeknop van de cd-speler volledig open gedraaid en schalde de Cubaanse trompetten uit de boxen. Onze chauffeur zong vrolijk mee en maakte zijn moves van achter het stuur. Ondertussen werden gaten in de weg gemeden. Het overige weggebruik viel me niet tegen. ;)

De volgende ochtend liepen we door Havana in de stralende zon. Het oude centrum van Havana heeft iets weg van een gezellig centrum in Spanje: huizen met veel balkonnetjes en geschilderd in leuke kleuren, gezellige terrasjes met overal muzikanten. Ons hostel stond in een minder florissante wijk. Huizen die deels ingestort waren, waar de warmte het stucwerk flink heeft aangetast etc. Je kijkt bijna 150 jaar terug in de tijd, naar de glorieuze periode die Havana destijds gekend heeft. Ook de Malecon (de boulevard van Havana) is een en al vergane glorie. Geld om deze gebouwen te restaureren is er gewoonweg niet.
In de avond wordt het buiten het bruisende centrum dan ook een beetje spooky.. Zeker wanneer we zien dat er een man in elkaar geslagen word. We huren een auto en besluiten de volgende ochtend door te reizen.

Tot dan!
Liefs uit Cuba.

• 24 April 2016 - 08:41

Carlijn:

Gelukkig Eem goede reus gehad. Benieuwd hoe de rest van het avontuur gaat zijn, geniet er van!

• 24 April 2016 - 20:30

Johan Ostaden Van:

Hoi Lieke en Koen,

Hablar Español? Que tal?
    Leuk om te lezen dat het nieuwe avontuur weer is begonnen zonder problemen!
    We zijn benieuwd naar jullie verhalen!
    Veel plezier.
    Johan en Margriet