Cape Coast en Kakum National Park - Reisverslag uit Accra, Ghana van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu Cape Coast en Kakum National Park - Reisverslag uit Accra, Ghana van Lieke Dijk - WaarBenJij.nu

Cape Coast en Kakum National Park

Door: liekevdijk

Blijf op de hoogte en volg Lieke

18 Maart 2012 | Ghana, Accra

Hoi Allemaal!
Hier nog een berichtje van mij vanuit Ghana. Het vorige stukje ging over onze introductiedagen. We hebben die maandag en dinsdag veel met onze begeleider Mawutor gedaan. Vanaf woensdag waren we vrij. Die woensdag waren we allemaal toe aan een rustdag. Ik heb toen mijn eerste stukje op deze site geplaatst.

Omdat we zoveel van Ghana willen zien en natuurlijk dit weekend niet stil wilde blijven zitten zijn we onze eerste reis gaan maken! We hebben van te voren samen besproken waar we naartoe wilden gaan. Donderdagochtend zijn we om 05.00 uur opgestaan. Om 06.00 uur zijn we vertrokken naar Cape Coast. Het is hier dan al licht en alles is dan al in volle gang. Zo beginnen de scholen voor de kinderen hier ook om 06.00 uur.
We zijn eerst naar Kpando gegaan en hebben vanuit daar de trotro genomen naar Accra (hoofdstad). Onderweg kwamen we bavianen tegen! Die liepen gewoon over de weg. Dat vond ik al erg gaaf! Onze eerste apen in het wild. De rit naar Accra duurde 4 uur. In zo’n trotro zit je met 15 mensen op elkaar gefrot en je tas op je schoot. Naar buiten kijken is erg leuk, er is genoeg te zien. Maar op een gegeven moment ben ik op mijn tas in slaap gevallen. Toen we Accra binnenreden ben ik wakker geworden. Toen zagen we nog een vrachtwagen met bananen die gekanteld op de weg lag. Die was omgevallen en alle bananen lagen in de berm en op de weg. Van de cabine van de vrachtwagen was helemaal niets meer over! Toen we in de buurt van Accra kwamen stapte we over naar een andere trotro. Deze bracht ons naar het goede trotro station waar trotro’s vertrokken naar Cape Coast. In deze trotro vroegen ze halverwege om extra geld. Dit waren we natuurlijk niet van plan om te geven. We hadden al betaald! Maar heel de trotro ging zich ermee bemoeien… Uiteindelijk hebben we die twee Cedi dan maar extra betaald. Natuurlijk waren we wel hartstikke afgezet. Eén mevrouw in de trotro was wel heel aardig tegen ons. Toen we vertelden dat we naar Cape Coast wilde en vroegen waar we de goede trotro konden vinden zei ze dat we haar moesten volgen zodra we in Accra uitstapten. Dat vond ik fijn.
En zeker toen we in Accra uitstapten was ik heeeel erg blij dat we een ‘gids’ hadden die ons de weg wees en waar we achteraan konden lopen! Wat een chaos wat het in Accra! Iedereen schiet je aan en wil maar één ding van je: geld. Voor je het weet ben je omcirkeld en zitten ze aan je tas. Ze pakken je bij je armen en willen je allemaal iets verkopen. Ow wat was ik blij met die mevrouw die voor ons uitliep. We stoken de weg over over een grote brug en stapten snel een trotro in. Deze reed naar Cape Coast. Dit duurde nog eens 2 uur. Eenmaal aangekomen in Cape Coast zijn we naar het Cape Coast Castle gelopen. Die trotro’s waren we meer dan beu!
Cape Coast Castle is een fort waar de Engelse vroeger slaven handelden. Ze sloten ze daar voor ongeveer drie maanden op in een aantal grote kelders. We volgden een gids die in goed verstaanbaar Engels vertelde wat er vroeger gebeurde in het fort. Dit was erg indrukwekkend! Na deze uitleg zijn we naar het hotel gegaan. Dit hotel lag 250 meter van het fort af aan de kust! Heerlijk was dat. Voeten in het water, maar niet verder wat de stroming was enorm sterk! Mooie hoge golven die opbraken tegen de rotsen van het fort. We zijn aan het strand wat gaan eten en hebben ’s avonds een heerlijke douche genomen in de open lucht. Natuurlijk een koude douche (je hebt hier geen warm water maar dat is niet erg met die hitte!) met het geluid van de zee en als je naar boven kijkt een mooie sterrenhemel met klamboebladeren boven je. Wauw!!

De volgende ochtend zijn we naar Kakum National Park gegaan. Dit duurde ongeveer een half uurtje rijden. Het park is 300km2 groot! We zijn een stuk het park ingereden naar de Canopy walk. Dit is een touwbrug op 40m hoogte. Een hele lange touwbrug, want het duurde ook ruim een half uur voor we er helemaal overheen waren. Beneden zie je de Jungle en om je heen gigantische bomen en een geweldig uitzicht over de rest van het park. Super mooie ervaring vond ik dat!
Vóór we over de Canopy walk konden stonden we in een lange rij met allemaal schoolklassen. Ik voelde me echt een attractie. De kinderen keken ons allemaal aan en zelfs een aantal volwassene mannen maakte foto’s van ons..! Eén ding weet ik nu zeker: ik wil nooit beroemd worden. Dat lijkt me echt verschrikkelijk. Al die mensen die met je op de foto willen enzo. Voor een uurtje is dat wel leuk. Maar we hebben zeker twee uur in de rij gestaan en voor we het park uit waren, waren we wel een paar uur verder!
Na het bezoek aan het Kakum National Park zijn we naar het Monkey Forrest gegaan. Dit stuk land is van een Nederlandse eigenaar. Hij krijgt dieren waarvan de moeder bijvoorbeeld is doodgeschoten en probeert deze op te voeden zodat ze later terug de natuur in kunnen. Het is een gezellige vent uit Rotterdam, dat kun je nog goed horen ookal woont hij al 9 jaar in Ghana. ;)
We hebben bij hem patatje oorlog gegeten en kregen een rondleiding door zijn park. s ‘Avonds zijn we boven op een berg in een tentje blijven slapen. We hadden heel mooi uitzicht over het Kakum National Park! Sow wat een ervaring was dat. We hadden geen matras of kussen maar alleen een laken om op te slapen. Toch heb ik prima geslapen! In de ochtend zijn we weer helemaal terug gereisd naar Anfoega. Dit was een hele reis! We kwamen om 18.30 uur thuis ongeveer.

Ik vond het een hele gave reis! Fijn dat we al zo snel tijd hadden om zo’n reisje te maken en zoveel van het land te zien! Het was stuk voor stuk een geweldige ervaring. Vandaag gaan we onze zusterpakjes ophalen in Kpando en vanaf morgen begint het werken. Ik start maandag op de OPD (spoedeisende hulp) van het ziekenhuis samen met Niek. Ben benieuwd wat ik daar weer zie!

Bedankt voor al jullie reacties! Heel leuk! :D
En Smeerkeesjes: bedankt voor jullie leuke kaartjes! Ik heb er al een aantal geopend. Was toch echt te nieuwsgierig..! Maar ik word er heel vrolijk van als ik ze open maak en zie wat jullie voor mij gemaakt hebben. Hartstikke bedankt!

Liefs, Lieke

  • 18 Maart 2012 - 11:44

    :

    Hee Lieke! Super dat je al een wat rond bent gaan reizen. Ik ben nu al benieuwd naar je foto's na dit verhaal! Fijn dat je het een leuk cadeautje vindt haha. Nog heel veel plezier en succes op de OPD! Liefs Noortje

  • 18 Maart 2012 - 16:25

    Karlijn:

    Lieve Liek,
    wat een ontzettend gaaf verhaal alweer. Krijg er echt kriebeltjes van en zou je zo achter je aan willen gaan! Kun je die verkopertjes allemaal wel goed van je afschudden? lijkt me toch wel vervelend als ze allemaal aan je gaan zitten. Maar fijn dat je iemand bij had. Vanaf morgen begint het werken dus... ik ben benieuwd hoe het in het ziekenhuis daar allemaal gaat. Waarschijnlijk zullen er veel dingen anders zijn. Ik wacht vol smacht op je volgende verhalen haha. Dan gaat het echte werk beginnen. Suc6 en veel plezier! I'm looking forward to read some more story's of you! (in mijn beste engels) Dikke X Kar.. broembroem :P

  • 19 Maart 2012 - 21:00

    Mirjam :

    Hoi Lieke,
    Ik heb net je verslagen gelezen. Wat een ervaring, nu al! Je hebt trouwens een prettige manier van schrijven waardoor ik jouw belevenissen gewoon voor me zie. Sterkte met je stage!
    groetjes van Mirjam van de dagbehandeling

  • 21 Maart 2012 - 17:02

    Wilma:

    Heej Lieke,

    Wat een verhalen al! Echt super leuk om te lezen.
    Hoe is het echte werken in het ziekenhuis op de OPD? Fijn trouwens dat je met z'n 2en op 1 afdeling start.
    Erg grappig trouwens dat je daar gewoon een patatje oorlog hebt gegeten.
    Heel veel plezier nog!
    Liefs Wilma

  • 21 Maart 2012 - 18:00

    Eugenie:

    He Lieke!

    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen en wat gaaf wat je allemaal meemaakt daar. Als je je verhalen straks bij elkaar bundeld heb je een leuk boek want het leest erg prettig zoals je schrijft. Ik blijf je vanuit hier volgen en wens je heel veel plezier lol en alles toe.

    Groetjes Eugenie!

  • 22 Maart 2012 - 05:46

    Geertje:

    Ha Lieke,

    Leuk om te lezen hoe je het daar hebt. En soms wel een beetje herkenbaar, ook al zitten we in een heel ander werelddeel! Geniet er van!
    Liefs uit Cambodja :)

  • 22 Maart 2012 - 08:39

    Marieke:

    Hey Lieke,
    Jaja zelf ik heb je site gevonden :) Onwijs leuke verhalen zeg!! Je hebt al heel wat meegemaakt. Niet allemaal even frisse verhalen haha. Ik ben benieuwd naar foto`s!Heel veel succes daar en ik blijf je volgen! Groetjes vanuit Budel

  • 22 Maart 2012 - 10:21

    Agnes En Iris :

    Wat een belevenissen allemaal al. Wij gaan pas de laatste 2 weken richting Cape Coast. Komend weekend zijn we van plan om naar Mole te gaan.
    Ik weet niet of het jullie ook is vertelt, maar je dongel is van MTN en Vodafone maar een maand geldig. Daarna moet je hem bij een mtn/vodafone store weer opnieuw credit kopen. Wij wisten hier niks van en stonden dus opeens zonder internet.
    Heb je al geprobeerd op verschillende plaatsen internet te gebruiken? Bij ons werkt het binnen beter als buiten (Vraag alleen niet waarom).
    Heel veel plezier nog in Ghana!
    Gr vanuit Bolgatanga,
    Agnes en Iris

  • 22 Maart 2012 - 19:43

    Mijke:

    He Liek,

    Alweer zo'n super verhaal.. Wat gaaf dat de bavianen daar gewoon over straat lopen zeg! Dat zie je niet iedere dag ;) Sowieso de Cape Coast Castle, de openlucht douche, de jungle en Monkey Forrest.. Wat ontzettend gaaf zeg!! Ik krijg ook (net zoals Kar) kriebels als ik het lees.. Wauw!! Enne leuk dat die man uit Nederland komt zeg, en dat je dan ook nog een patatje oorlog krijgt.. Dat was zeker wel een cadeautje haha! Ik ben erg benieuwd hoe je het op de OPD hebt! Fijn dat je daar samen met Niek mag starten.. Want denk dat dat wel even wennen zal zijn daar!

    Nou zustertje, heel veel plezier en succes daar! Ik ben super benieuwd naar je volgende verhaal!

    Leuk om te horen dat je onze briefjes al open hebt gemaakt ;) Hoop dat ze je een klein beetje happy maken!

    XXX Mijke

  • 23 Maart 2012 - 09:26

    Lieke Van Dijk:

    Hee allemaal! Bedankt voor jullie leuke reacties! Dat vind ik erg leuk om te lezen! ;)
    Liefs, Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 66142

Voorgaande reizen:

04 November 2016 - 02 December 2016

Sri Lanka & de Malediven

17 April 2016 - 01 Mei 2016

Cuba

16 Maart 2015 - 12 April 2015

Peru & Bolivia

14 Juli 2014 - 24 Juli 2014

Croatia

20 Augustus 2013 - 01 September 2013

Marokko

11 Maart 2012 - 24 Juni 2012

Ghana

Landen bezocht: